Schroefdraad vervangen van een Slingerland drumstel onderdeel
Deze reparatie blog is wat groter geworden dan normaal, daarom heb ik een inhoudsopgave eraan toegevoegd. Zodat de gene die alleen de reparatie wil lezen, meteen op punt 5 kan klikken en voor de gene die wat meer over drumstellen wil weten bovenaan kan beginnen.
Veel lees plezier
- Schroefdraad vervangen van een Slingerland drumstel onderdeel
- Slingerland producent van Slaginstrumenten en meer
- Over de drumstel van Slingerland
- Zijn er ook nadelen aan een vintage drumstel?
- Welke onderdelen slijten bij een drumstel en waar moet je opletten?
- Is het schroefdraad versleten van de bevestiging van de drumstel poten?
- Reparatie van het schroefdraad door middel van een V-Coil
- Kan WerkplaatsinHuis ook mijn schroefdraad repareren?
Slingerland producent van Slaginstrumenten en meer
Over de drumstel van Slingerland
Vintage
De drumstellen van Slingerland wordt op het moment van het schrijven van deze blog niet meer gemaakt. Na 1970 ging het steeds slechter met het Amerikaanse familiebedrijf waardoor zij uiteindelijk moesten stoppen.
Drumstellen van Slingerland zijn nog steeds tweedehands te vinden en dateren allemaal voor het jaar 1970 als je deze tweedehands zou willen kopen.
Dus deze drumstellen zijn Vintage!
Wat kosten deze drumstellen tegenwoordig?
Voor een tweedehands vintage drumstel van Slingerland varieert de prijs tussen de paar honderd euro en een paar duizend euro op markplaats.nl en andere instrument handelaren op internet.
Zijn er ook nadelen aan een vintage drumstel?
Slijtage
Los daarvan dat een Vintage drumstel erg leuk is om te hebben en te bespelen, kleven er natuurlijk ook nadelen aan zo’n drumstel.
Drumstellen in het algemeen zijn onderhevig aan slijtage door het bespelen ervan maar ook door het uit elkaar halen voor transport en weer in elkaar zetten op locatie.
Vooral bij oude vintage drumstellen moet je extra scherp zijn op de slijtage als je er een wilt kopen omdat deze drumstellen al een lang verleden hebben.
Welke onderdelen slijten bij een drumstel en waar moet je opletten?
WerkplaatsinHuis heeft op internet ter informatie voor in deze blog wat punten opgezocht wat er zoal slijt of kapot kan gaan aan een drumstel. Deze vraagstellingen kan je gebruiken wanneer je een oude of vintage drumstel gaat kopen.
Hardware van de drumstel
- Staan de standaards nog stabiel en draaien de vleugelmoeren of bevestiging daarvan niet dol?
- Staat het drumstel nog stabiel op zijn poten en draaien de vleugelmoeren of bevestiging daarvan niet dol?
- Werkt de snarenspanner van de snaredrum nog goed?
- Verstelbare onderdelen zoals bekkenarmen blijven die nog op hun plek als je ze hebt vastgezet en draaien de vleugelmoeren of bevestiging daarvan niet dol?
- Bewegen de pedalen van de hihat en de bassdrum nog soepel als deze bespeelt worden? En piepen of kraken deze niet?
Trommel van de drumstel
- Loopt de behuizing van de trommel nog keurig rond?
- Zit het slagvel nog netjes en strak op de rand van de trommel?.
- Controleer of er geen scheuren in de behuizing van het drumstel zitten? En sluiten de naden nog goed aan?
Bekken van de drumstel
- Bespeel het drumstel op verschillende delen van het bekken. klinkt het geluid op al die plekken helder? Geen rare bijgeluiden?
- Zitten er geen beginnende scheuren in het bekken van het drumstel?
- Is het gat in het midden nog keurig rond? En is deze niet uitgesleten?
Is het schroefdraad versleten van de bevestiging van de drumstel poten?
Het kan voorkomen dat bij een oude of vintage drumstel er schroefdraad versleten raakt. Dat was bij 1 van de klanten van WerkplaatsinHuis ook gebeurt. Eén van de bevestigingen van de drumstel poten was het schroefdraad zo versleten, dat de vleugelbout dol draaide en de poot niet meer vast gezet kon worden.
In de foto hieronder is het hardware onderdeel omcirkeld waar het schroefdraad versleten was.
Reparatie van het schroefdraad door middel van een V-Coil
Uit onderzoek bleek dat het schroefdraad van de vleugelbout nog in redelijke staat was, maar het schroefdraad waar de vleugelbout in gaat, versleten was.
Dit schroefdraad is te vervangen door gebruik te maken van een V-Coil. Deze zijn te verkrijgen in setjes waar een boor, tap en een gereedschap om de V-Coil te monteren in zit.
Het type schroefdraad wat in deze trommel poot houder zat is UNF 5/16-24, wat wel belangrijk is om te weten als je een V-Coil setje moet kopen, want anders als dit niet klopt dan zal de originele vleugelbout niet meer passen na montage.
Stappenplan reparatie schroefdraad met V-Coil
- Eerst wordt het gat groter geboord met de special boor in het setje
- Daarna wordt het gat getapt met de special tap in het setje
- Als het tappen klaar is en alles schoon is, wordt de V-Coil met een special tool voorzichtig er in gemonteerd (gedraaid).
Letop het kan zijn dat de V-Coil net te lang is voor het gat, dus kan het zijn dat deze ingekort moet worden. Doe je dat niet dan kan deze in de weg gaan zitten zodat de poot er niet meer in kan! - Als de V-Coil gemonteerd is wordt daarna het middelste montage gedeelte uit de V-Coil getikt met de doorslagpen in het setje.
Resultaat na het repareren van het schroefdraad met een V-Coil
Na het repareren van het schroefdraad met een V-Coil is doorgaans het schroefdraad weer even sterk of zelfs sterker dan daarvoor. Dat komt omdat het originele schroefdraad vervangen is door een roestvrijstalen spiraal die het nieuwe schroefdraad vormt en slijt bestendig is.
In de foto’s hieronder is goed te zien waar de V-Coil zit en het onderdeel werkt weer als nieuw!
Kan WerkplaatsinHuis ook mijn schroefdraad repareren?
Jazeker! Ook bij WerkplaatsinHuis kan uw onderdeel gerepareerd worden met nieuw schroefdraad d.m.v. V-Coil of er kan een nieuw tap gat naar keuze getapt worden.
Bel of email naar WerkplaatsinHuis voor de mogelijkheden en levertijd.