
Volkswagen Golf 3 instrumentenpaneel toerenteller snelheidsmeter reparatie
- Volkswagen Golf 3 instrumentenpaneel toerenteller snelheidsmeter reparatie
Wat is een Volkswagen Golf 3 instrumentenpaneel?
Het instrumentenpaneel zit in elke auto ingebouwd. In dit paneel zitten allerlei meters en waarschuwingslampjes, om u tijdens de autorit van belangrijke informatie te voorzien.
Wat is er in een auto instrumentenpaneel te zien?
Het is per merk en type auto verschillend welke meters of waarschuwingslampjes het instrumentenpaneel heeft.
Maar in de meeste gevallen zit er wel, al dan niet verplicht, de volgende elementen ingebouwd.
Belangrijke meters:
Snelheidsmeter, Toerenteller, Brandstofniveau meter en een Koelvloeistof temperatuur meter.
Belangrijke indicatoren van meldingen of storingweergave:
Gordel controle, Motorstoring, Motoroliedruk, Brandstof bijna op en een accu / dynamo indicator.
Informatieve meldingen
Kilometerteller, Datum en tijd en huidig brandstofgebruik.
Is een instrumentenpaneel belangrijk?
Eigenlijk is het een belangrijk onmisbaar onderdeel van een auto. Als er iets in de instrumentenpaneel niet goed meer functioneert wordt de auto vaak tijdens een APK keuring afgekeurd.



Wat kost een Volkswagen Golf 3 instrumentenpaneel?
Een Volkswagen Golf 3 instrumentenpaneel van het bouwjaar 1996, is nieuw helaas niet meer of moeilijk leverbaar. Tweedehands is deze vaak nog wel te koop in de prijs categorie van 25 tot 100 euro op Marktplaats.
Dit heb ik opgezocht op Marktplaats,
datum 02-07-2025.

Waarom het instrumentenpaneel van de Volkswagen Golf 3 gerepareerd moet worden?
Eerlijk gezegd kende WerkplaatsinHuis het instrumentenpaneel van de Volkswagen Golf 3 nog niet, totdat iemand contact legde met WerkplaatsinHuis.
De klant vertelde dat het instrumentenpaneel van zijn Volkswagen Golf 3 Cabrio van het bouwjaar 1996 af en toe niet goed functioneert. Dat tijdens het rijden met de auto de snelheidsmeter soms uitvalt en de snelheid niet meer af te lezen is op dat moment in het instrumentenpaneel.
De klant vertelde ook dat als de snelheidsmeter uitvalt en hij op dat moment een harde klap op het dashboard van zijn auto geeft, de meter vaak weer tijdelijk goed functioneert.
Hij vermoedde dat er ergens wellicht iets los is of losse solderingen zijn in het instrumentenpaneel, alleen had hij geen ervaring met solderen.
Met dit probleem kon hij niet langer door blijven rijden en daardoor is hij opzoek gegaan naar iemand die dit misschien kon repareren en of solderen.
En zo kwam hij bij WerkplaatsinHuis in de regio Utrecht terecht.
Reparatie van het instrumentenpaneel Volkswagen Golf 3 Cabrio
De klant heeft de spullen afgegeven bij WerkplaatsinHuis en hij vroeg zich af of ik dit kon repareren. Na een grondige inspectie van de printplaat bleken er wel 16 losse soldeerverbindingen aanwezig te zijn in het instrumentenpaneel.
Zoals in de foto hieronder kunt u zien dat er 6 overduidelijke losse contacten / solderingen op de printplaat te zien zijn.
De andere 10 losse solderingen zijn minder duidelijk op de foto te zien maar wel aanwezig.

Hoe wordt een breuk in een soldering ook wel genoemd?
Een breuk in een soldering van een printplaat wordt door vele mensen en bedrijven anders genoemd, zoals:
1. Losse contacten
2. Soldeereiland breuk
3. Soldeerverbinding met scheur
4. Losse soldering
5. Gebroken soldering
6. Gebroken soldeerverbinding
7. Breuk in soldeerverbinding
8. Losse soldeerverbinding
De losse soldeerverbindingen zijn van de 28 polige zwarte connector die op de printplaat van de instrumentenpaneel gesoldeerd zit.
Deze 28 polige connector verbind het instrumentenpaneel via een kabel met de auto.
Zoals op de foto hieronder te zien is.

Hoe ontstaat een breuk in een soldeerverbinding?
Losse solderingen of soldeerverbinding op een printplaat kunnen ontstaan door deze variabelen:
1. Extreme temperatuur wisselingen
2. Slecht gesoldeerde verbindingen
3. Trillingen
4. Welk type of legering soldeertin er gebruikt is
5. Herhaaldelijk buigen en of kromtrekken van de printplaat
Met deze 5 en de factor tijd, zullen op ten duur de soldeerverbindingen verslechteren of zelfs scheuren gaan vertonen.
Door deze scheuren zal de functie van de soldeerverbinding verloren gaan. Het component of connector zal de verbinding met de printplaat verliezen en het apparaat zal in storing vallen of helemaal niet meer werken.
Hoe kunt u een breuk in een soldeerverbinding herkennen?
Soldeerverbinding met breuk kan u herkennen doordat er een ringvormige scheurtje of breuk in de soldeerverbinding te zien is. En in extreme gevallen kunt u zelfs de soldeerverbinding bewegen zoals in de video hieronder.
Soldeerverbindingen met een breuk opnieuw solderen
In totaal heb ik 16 soldeerverbindingen met een breuk / scheur kunnen vinden, deze behoren tot de 28 polige connector. Daarom heb ik preventief alle 28 soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd.
En hoe dat solderen gaat, kunt u zien in de volgende video.

De klant is super blij met het resultaat, en kan weer betrouwbaar de snelheid aflezen in het instrumentenpaneel van zijn Volkswagen Golf 3 Cabrio!
Kan WerkplaatsinHuis dit ook repareren?
Jazeker, ook bij WerkplaatsinHuis kan uw product, onderdeel of printplaat gerepareerd worden.
Vraag naar de mogelijkheden bij WerkplaatsinHuis.